Štiky českého byznysu

uvodnik VII

COFACE ZVEŘEJNIL LETOŠNÍ VÝSLEDKY EKONOMICKÉHO ŽEBŘÍČKU ŠTIKY ČESKÉHO BYZNYSU

PRAHA – 16. října 2012, Hotel Grand Majestic Plaza - Společnost Coface Czech představila vítěze 9. ročníku prestižního ekonomického žebříčku Štiky českého byznysu. V kategorii celorepublikových výsledků zvítězily společnosti, které vládnou hodnocení i ve svém kraji. Absolutním vítězem je brněnská společnost TESCAN a.s., druhé místo získal budějovický VISCOFAN CZ s.r.o. a třetí příčku obsadily plzeňské ETD TRANSFORMÁTORY a.s. Žebříček Štiky českého byznysu založila společnost Coface Czech počátkem roku 2005 s cílem identifikovat české podniky rostoucí s dobrými výsledky hospodaření a dobrou úrovní likvidity a finanční stability.

 

Martin Růžička, country manager skupiny Coface v České republice k projektu Štik uvádí:“Pro 9. ročník Štik českého byznysu jsme vycházeli ze záznamů naší databáze o cca 700 tis. firem, které jsou registrované v obchodním rejstříku. Nicméně kvůli nízkému počtu zveřejněných účetních závěrek bylo dále jen zhruba 80 tis. firem vhodných k dalšímu zpracování podkladů z pohledu finanční analýzy, která je nutnou podmínkou pro sestavení žebříčku štik. Dále jsme použili vstupní kritéria jako velikost obratu, předmět činnosti a po výpočtu indexu 1000 jsme výběr zúžili na 2500 firem. Z těchto firem jsme nakonec vybrali a sestavili žebříček 140 nejlépe hodnocených firem ve 14 krajích České republiky.

Výsledky úspěšných štik ukazují, že ryze české společnosti v uplynulých náročných letech dokázaly směle konkurovat nadnárodním společnostem. Za období 2009 až 2011 rostl průměrný zisk českých štik ročně o 50 %, kdežto u štik z řad nadnárodních společností to bylo jen o 14 %. České štiky by se však od svých nadnárodních kolegyň měly učit stabilitě a udržitelnosti svého podnikání. Pokud totiž srovnáme čísla za jednotlivé roky, vykazují nadnárodní společnosti mnohem stabilnější vývoj. Rentabilita tržeb nadnárodních společností byla ve sledovaných letech 2009 až 2011 relativně konstantní a průměrně dosahovala 8 %. Naproti tomu rentabilita českých společností během těchto let výrazně rostla a z 6 % v roce 2009 se vyšplhala až k 11 %, průměrně tak činila více než 9 %,“ říká David Borkovec, partner poradenské společnosti PwC Česká republika.

Na výsledcích letošního žebříčku je zajímavé srovnání počtu zastoupených zahraničních a tuzemských společností v jednotlivých krajích. Z celkového počtu 14 krajů bylo 7, kde v top 10 bylo více českých než nadnárodních společností, 4 kraje naopak s převahou zahraničních a 3 kraje se shodným poměrem. Lze tedy s nadsázkou říci, že české firmy s mírným náskokem zvítězily a to je pro rodinnou podnikatelskou kulturu, kterou sledujeme, potěšující. Zajímavé bude srovnání tohoto poměru v budoucích letech,“ doplňuje Petr Laštovka, partner společnosti EMUN PARTNERS.

 

Přehled výsledků 9. ročníku Štik českého byznysu podle kategorií:

 

ŠTIKY ČESKÉHO BYZNYSU V KATEGORII CELOREPUBLIKOVÝCH VÝSLEDKŮ

Výsledky žebříčku ovládla společnost TESCAN a.s., ryze česká firma patřící mezi světové dodavatele přístrojové techniky a vědeckých zařízení. Společnost vytvořila celosvětovou prodejní síť a dodala více než třináct set mikroskopů uživatelům v téměř 60 zemích světa. Zvítězila v celorepublikovém hodnocení i v Jihomoravském kraji.
Druhé místo patří společnosti VISCOFAN CZ s.r.o., která je současně i vítěznou štikou Jihočeského kraje. Společnost je součástí španělské skupiny Viscofan Group, největšího světového výrobce umělých střívek určených zejména pro masný průmysl.
Na poslední hodnocené příčce pak najdeme společnost s více než 90-ti letou tradicí, ETD TRANSFORMÁTORY a.s., dnes již jediného výrobce výkonových transformátorů na území ČR a SR s úplným vlastním know-how a odpovídajícím výrobním zázemím a certifikovanými zkušebnami. I tato společnost obsadila ve svém (Plzeňském) kraji první místo.

Výsledky letošního a minulých ročníků soutěže potvrzují, že v České republice existuje celá řada úspěšných společností, které dokáží udržitelně růst i v současných složitých ekonomických podmínkách. Není náhodou, že nejúspěšnější firmy svou podnikatelskou činnost spojují s vysokým stupněm inovací, díky čemuž jsou schopny dobývat exportní trhy. Vzhledem k omezené velikosti české ekonomiky a slábnoucí domácí poptávce budou mít minimálně ve středně dobém horizontu tyto faktory stále větší význam. Svou účastí na soutěži bychom rádi podpořili úspěšné české společnosti a jejich majitele a povzbudili je v dalším rozvoji,” komentoval výsledky soutěž,“ Ivan Jakúbek, Vice-President Enterprise Investors pro Českou republiku a Slovensko.

ŠTIKY ČESKÉHO BYZNYSU V KATEGORII KRAJSKÝCH VÝSLEDKŮ

JIHOČESKÝ KRAJ
- 1. místo = VISCOFAN CZ s.r.o.
- 2. místo = AGRA GROUP a.s.
- 3. místo = Duropack Bupak Obaly s.r.o.

JIHOMORAVSKÝ KRAJ
- 1. místo = TESCAN a.s.
- 2. místo = AGROSERVIS TRADING a.s.
- 3. místo = Heat Transfer Systems s.r.o.

KARLOVARSKÝ KRAJ
- 1. místo = BÖHM PLAST, spol. s.r.o.
- 2. místo = JSP International, s.r.o.
- 3. místo = Sokolovská uhelná, právní nástupce, a.s.

KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ
- 1. místo = PORFIX CZ a.s.
- 2. místo = WIMEX s.r.o.
- 3. místo = Sněžka, výrobní družstvo Náchod

LIBERECKÝ KRAJ:
- 1. místo = BENTELER MASCHINENBAU CZ s.r.o.
- 2. místo = KNORR – BREMSE Systémy pro užitková vozidla ČR, s.r.o.
- 3. místo = Fehrer Bohemia s.r.o.

MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ
- 1. místo = ČEZ Logistika, s.r.o.
- 2. místo = Démos trade, a.s.
- 3. místo = ELVAC IPC s.r.o.

OLOMOUCKÝ KRAJ
- 1. místo = VÁPENKA VITOŠOV s.r.o.
- 2. místo = OP papírna s.r.o.
- 3. místo = Železárny – Annahütte, spol. s.r.o.

PARDUBICKÝ KRAJ
- 1. místo = 2 VV s.r.o.
- 2. místo = Iveco Czech Republic, a.s.
- 3. místo = FORMPLAST PURKERT, s.r.o.

PLZEŇSKÝ KRAJ
- 1. místo = ETD TRANSFORMÁTORY a.s.
- 2. místo = STÖLZLE – UNION s.r.o.
- 3. místo = Ponnath ŘEZNIČTÍ MISTŘI, s.r.o.

KRAJ PRAHA
- 1. místo = Logica Czech Republic s.r.o.
- 2. místo = Expeditors International ČR s.r.o.
- 3. místo = Petr Durdík

STŘEDOČESKÝ KRAJ
- 1. místo = Targray CZR, s.r.o.
- 2. místo = Cembrit a.s.
- 3. místo = J+ K Mělník, s.r.o.

ÚSTECKÝ KRAJ
- 1. místo = MEVA - TEC s.r.o.
- 2. místo = GPD a.s.
- 3. místo = STEBAL Spedition, s.r.o.

KRAJ VYSOČINA
- 1. místo = I. Kamenická stavební a obchodní firma s.r.o.
- 2. místo = Krahulík – MASOZÁVOD Krahulčí, a.s.
- 3. místo = Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod, a.s.

ZLÍNSKÝ KRAJ
- 1. místo = TOSHULÍN a.s.
- 2. místo = D PLAST a.s.
- 3. místo = KOVAR s.r.o.

SKOKAN ROKU
Společností s nejlepším řízeným výjimečným růstem činnosti firmy za poslední tři sledované roky (2009 – 2011) a tedy firmou s titulem skokan roku 2012 je společnost LESKO-Velkoobchod nápojů, s.r.o. se sídlem ve Zlíně, která se od roku 1998 zabývá velkoobchodním prodejem nápojů, potravin a tabákových výrobků převážně v regionu Zlínského kraje.

Štiky jsou pro mě každoročně pozitivní záležitostí, a to zejména v kontextu záplavy zpráv o klesajícím HDP, krizích a podobně. Vítězové letošního ročníku dokazují, že tvrdou prací lze růst těmto zprávám navzdory. Také ale jasně ukazují na trend, kam naše (české) firmy musejí bezpodmínečně směřovat – a to k vyšší přidané hodnotě a produktivitě, mnoho jiných konkurenčních výhod totiž nejspíš nenajdeme,“ říká Pavla Břečková, členka představenstva AMSP ČR.


O SOUTĚŽI:
Žebříček Štiky českého byznysu je otevřený pro všechny firmy registrované v Obchodním rejstříku ČR vyjma firem, které mají obor podnikání v oblasti zbrojní výroby nebo v oblasti výroby a distribuce paliv.
Dalšími kritérii zařazení do žebříčku jsou dosažené ekonomické výsledky po sobě následujících 3 let (např. v roce 2012 se vyhlašují výsledky za roky 2009-2010-2011), obrat vyšší než 10 milion EUR ročně v každém hodnoceném roce, alespoň jeden kladný hospodářský výsledek a schopnost společnosti dostát svým závazkům. Žebříček je sestavován z dat obsažených v unikátní databázi informací o firmách, kterou kompletuje a aktualizuje Coface.

Pro umístění v žebříčku je rozhodující hodnota Indexu 1000 Coface, který je počítán na základě pěti ekonomických kritérií: nárůstu obratu, ROE (tj. hospodářský výsledek po zdanění k vlastnímu kapitálu), ROA (tj. hospodářský výsledek po zdanění k celkovým aktivům), běžné likvidity a míry zadluženosti. Za každé z těchto pěti kritérií lze získat až 200 bodů, a maximum tak je 1000 bodů.


Soutěžní kategorie 9. ročníku:


Štiky českého byznysu v kategorii celostátních výsledků
- Vyhodnocuje se 1. – 3. místo.

Štiky českého byznysu v kategorii krajských výsledků
- Vyhodnocuje se 1. místo v každém kraji.

Skokan roku
- Hodnotí se řízený výjimečný růst činnosti firmy za poslední tři sledované roky. Vyhodnocuje se první místo.

 

Dalšími partnery 9.ročníku Štik českého byznysu jsou:


Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR - Záštita
Emun Partners – Hlavní partner
Enterprise Investors – Partner
PwC Česká republika - Partner
Krajíček & Associates – Partner
Hotel Grand Majestic Plaza - Partner

Pořadatelem soutěže je Agentura Helas s.r.o.

- Konec –

 

Pro další informace v České republice můžete kontaktovat:
Agentura Helas, s.r.o.
Petra Křapová, PR & Production Manager
Tel: 220 570 708
Email: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Informace pro editory

ZAKLADATEL
Coface Czech
Skupina Coface, světový leader v pojištění pohledávek, nabízí společnostem po celém světě globální řešení pro řízení rizik pohledávek. V roce 2011 skupina zaznamenala konsolidovaný obrat 1,6 miliardy EUR. 4600 zaměstnanců v 66 zemích poskytuje lokální služby na mezinárodní úrovni. Každé čtvrtletí Coface publikuje své hodnocení rizik 157 zemí, které je založené na jedinečných znalostech platební morálky a odborných znalostech 250 underwriterů. Ve Francii Coface poskytuje veřejnoprávní exportní záruky z pověření francouzského státu. Coface je dceřinou společností Natixis, jejíž základní kapitál (Tier 1) činil 16,4 miliardy EUR na konci prosince 2011.

Coface Czech má ve svém portfoliu řadu produktů eliminujících rizika neplacení, která nabízí ve svých třech hlavních produktových liniích t.j. úvěrové pojištění, kreditní informace a vymáhání pohledávek. Přítomnost Coface v České republice je datována od roku 1991, kdy začala své aktivity produktová linie kreditních informací v Praze.

Coface Czech podporuje exportéry
Hlavní 3 obchodní linie Coface Czech: úvěrové pojištění (ochrana proti neplacení obchodních pohledávek), kreditní informace a služby inkasa tj. vymáhání pohledávek jsou zejména využívány exportéry. Ti si tak mohou prověřit obchodní partnery a chránit se před riziky neplacení. Mají přístup k unikátní databázi Coface obsahující záznamy o 50 milionech firem z celého světa. Databáze obsahuje informace o bonitě subjektů tzv. @rating skóre a o názorech na stanovení obchodních úvěrových rámců.

POŘADATEL
Agentura Helas
Agentura Helas je spoluzakladatelem soutěže OCENĚNÍ ČESKÝCH PODNIKATELEK – OCP, zakladatelem dámského klubu COSMOPOLITAN EXECUTIVE HELAS LADIES CLUB a společenského klubu HELAS NEW ENCOUNTERS CLUB. Dále je pořadatelem ekonomického žebříčku ŠTIKY ČESKÉHO BYZNYSU a dále soutěže Exportní cena DHL UNICREDIT. Je výhradním provozovatelem historických sálů v prostorách Kláštera minoritů sv. Jakuba v centru Prahy. Patnáct let je agentura specialistou v oboru „event management“, pořádá společenské, kulturní a sportovní akce.
http://www.helas.org, http://www.helas-ladies-club.cz, http://www.hnec.cz;
http://www.stiky.cz; http://www.oceneniceskychpodnikatelek.cz; http://www.exportnicena.cz

ZÁŠTITA
Asociace malých a středních podniků a živnostníků v ČR
AMSP ČR-Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky je nezávislým sdružením malých a středních podniků a živnostníků i jejich organizací z celé republiky založeným v r. 2001. K dnešnímu dni zastupuje zájmy cca 254.000 podnikatelských subjektů. Je připomínkovým místem k připravované legislativě a členem řady klíčových poradních orgánů a odborných týmů ministrů. Realizuje unikátní průzkumy o názorech podnikatelů na problémové oblasti podnikání a předkládá zásadní stanoviska institucím i médiím. AMSP ČR je postavena na třech základních pilířích: NEZÁVISLOST, ODBORNOST, PRAXE. Členům poskytuje zejména informační servis, poradenství, vzdělávací a informační akce, setkání podnikatelů, zvýhodněné balíčky produktů a služeb svých partnerů apod. Je zastoupena rovněž na evropské úrovni, a to přímo v představenstvu největšího zástupce malých a středních podniků při Evropské komisi, v Evropské asociaci řemesel, malých a středních podniků (UEAPME) v Bruselu. Poskytuje záštitu a odborné partnerství nad řadou podnikatelských soutěží. K poskytnutí záštity nad soutěží “Štiky českého byznysu” vede AMSP ČR skutečnost, že naprostá většina štik se rekrutuje právě ze segmentu malých a středních podniků. www.amsp.cz